Nieuws
Al 25 jaar een fantastische baan op de luchthaven

Zijn ogen beginnen direct te glinsteren, wanneer hij begint te vertellen over zijn baan bij Lelystad Airport. Edwin Abbink (46), 25 jaar geleden als jonge hond begonnen en in de loop der jaren samen met het bedrijf volwassen geworden.

Samen groeien, vrijheid & vertrouwen

Het is een zonnige dinsdagochtend als ik met de manager technische dienst over het terrein van Airport Lelystad rij, op weg naar zijn kantoor. Edwin: "Wat een baan in wat een omgeving; hier word ik nog iedere dag blij van!" Na de MTS opleiding Vliegtuigtechniek, was het aanvankelijk de bedoeling dat Edwin bij de marine als boordwerktuigbouwkundige zijn geluk zou beproeven. Zijn vader, toenmalig directeur van Lelystad Airport, bood hem voor de maanden tussen zijn afstuderen en baan bij de marine een vakantiebaan als "manusje van alles" op de luchthaven aan. Het werken voor het jonge, dynamische luchthavenbedrijf beviel echter zo goed, dat Edwin Lelystad Airport tot op de dag van vandaag vol trots zijn werkgever mag noemen. Wat hem vooral aanspreekt? "De veelzijdigheid, het enthousiaste team, de groeimogelijkheden en het werken op basis van vrijheid en vertrouwen." Zo voltooide Edwin op initiatief van zijn leidinggevende, Erik Lagerweij, met succes de Hbo-opleiding Technische Bedrijfskunde en ontwikkelde zich van medewerker operationele dienst tot (project) manager technische dienst.

Technische dienst

De medewerkers van de technische dienst zijn in beginsel verantwoordelijk voor het technisch beheer van het luchthaventerrein. Het takenpakket van de mannen is veelomvattend. Zo lossen zij eerstelijns storingen van eigen middelen op, voorzien zij vliegtuigen van de nodige brandstof en komen in actie bij brand. Ook pleegt de technische dienst onderhoud aan de gebouwen op het luchthaventerrein, inclusief het onderhouden van de airco en verschillende onderhoudssystemen. De dienst houdt zich ook bezig met het bedrijfswagenpark en coördineert daarvoor onder andere de Apk-keuringen. Net zo lief openen de mannen de motorkap om zelf een lampje te verwisselen. Als het gras aan de andere kant van het terrein groener is, kijken de collega's van de technische dienst elkaar aan, aangezien het maaiwerk op heel het terrein ook tot de werkzaamheden van deze afdeling behoort.

Coördineren van zelfsturende teams

Omdat de mannen van de technische dienst als een hecht team opereren en over de juiste mentaliteit beschikken, kan men het team wat men noemt “zelfsturend” werken. Onder leiding en eindverantwoordelijkheid van manager Edwin Abbink, regelen de mannen het meeste zelf. Uiteraard wordt daarvoor door Edwin een algemeen jaarplan en een onderhoudsplan opgesteld. Daarbinnen heeft en neemt iedereen zijn eigen expertise en verantwoordelijkheid. Dagelijks hebben de heren onder het genot van een geurende bak koffie en onder het luisterend oor van Edwin werkoverleg. Abbink gelooft heilig in een zelfsturend team en is volgens eigen zeggen absoluut geen controlefreak. "Ik wil niet eens van alles op de hoogte zijn, dan word ik nog gekker dan ik al ben", aldus Abbink.

Werken aan projecten

Werken aan (grote) projecten; Edwin doet niets liever! De dynamiek, het werken van kop tot staart, de afwisseling.......Edwin heeft van zijn directeur het vertrouwen gekregen projectleider te zijn van perceel 1. Samen met aannemer Dura Vermeer werkt Edwin aan de luchthaveninfrastructuur in al zijn facetten. Van het aanleggen van de start- en landingsbaan, het bouwen van de verkeerstoren tot het realiseren van parkeerplaatsen.

Edwin heeft op basis van de aanbesteding van Dura Vermeer een projectplan en bijbehorend financieel plan geschreven. Ook moet hij de voortgang van het project nauwlettend in de gaten houden en invulling geven aan de praktische vertaling van de aanbesteding in werkzaamheden. Hij voert hiervoor veelvuldig overleg met de hoofdaannemer, maar ook met de projectcoördinatoren van de andere percelen op het luchthaventerrein.

Eind van dit jaar moet perceel 1 volgens planning opgeleverd zijn. Edwin, de aannemer en het team hebben dan 2.5 jaar keihard gewerkt. Op zijn lauweren rusten gaat Edwin daarna niet. De inmiddels volwassen geworden jonge hond blijft met al zijn enthousiasme het team van de technische dienst aansturen; een uitdaging want een grote luchthaven verlangd een andere manier van werken. Hij verheugd zich daarnaast nu al op veel nieuwe projecten, die hem hopelijk ook gegund zijn!


Door: Kitty van der Pijl 


Ophoging van de verkeerstoren "Boeing landt in Lelystad straks probleemloos op natuurlijke klei"